באפריל 2012 הודיעה גוגל על שדרוג מנוע החיפוש שלה באלגוריתם חדש – פינגווין. המטרה הייתה אותה מטרה לשמה הוקם מנוע החיפוש שבזכותו הפכה גוגל לחברת האינטרנט המובילה בעולם – להציע למשתמשים את התוצאות הרלוונטיות ביותר לחיפושים שלהם.

האויב מספר אחת של מנוע החיפוש הוא הספאם: חוות תוכן, לינקים לא אמינים ואתרים לא איכותיים וברמה נמוכה. מבחינת גוגל מדובר במלחמה מתמדת כדי לשמר את מנוע החיפוש שלה כאופציה המועדפת על רוב רובם של המחפשים באינטרנט, ואת המטרה הזו אפשר להשיג על ידי וידוא שהתוצאות של המשתמשים הן הכי רלוונטיות.

מה היה לנו שם?

בגרסאות הקודמות של פינגווין נפגעו אתרים שבנו את שיטת הקידום שלהם על ידי עוגנים (anchors) בעלי שמות שתאמו באופן מדויק את החיפוש, כמו למשל עמוד שנקרא "מחשבים זולים", או אפילו "מחשבים זולים בתל אביב" שהיה עולה גבוה יותר בתוצאות החיפוש גם לעומת אתרים איכותיים יותר שהציעו מבצעים, אבל לא שינו את שמות העמודים בהתאם.

שיטת פעולה נוספת שחטפה מכה מהפינגווינים הקודמים הייתה תשלום עבור לינקים. לינקים שנראו ממומנים יתר על המידה הוענשו וירדו לעמודים הנמוכים, הרחק מהקליקים של המשתמשים. גם לינקים לא קשורים, למשל בין חנות מחשבים לחנות לאוכל לחיות מחמד, ספגו מכה. הכל בשם הרלוונטיות.

עד כמה משפיעים עדכוני הפינגווין?penguin google

העדכון של פינגווין 2.0 השפיע על אינספור אתרים וקידם אתרים איכותיים רבים על פני מתחריהם האיכותיים פחות. כמו כן, אתרים רבים שהצליחו לחמוק מהעונשים של הגרסה הראשונה נפגעו בעדכונים של 2.1.

לפי גוגל, הגירסה האחרונה השפיעה על 2.3 אחוז מהתוצאות באנגלית, מה שנשמע כמו מספר נמוך, אבל זהו בין הנתונים הגבוהים של העדכונים של השנים האחרונות, ובמספרים אבסולוטיים מדובר באלפים רבים של אתרים.

העדכון גרם נזק כלכלי משמעותי למי שלא השכיל להתכונן אליו מבעוד מועד, והיו עסקים שאיבדו בין לילה 90 אחוז מהתעבורה שלהם וכתוצאה מכך לצניחה בהכנסות מהרשת. ועסקים שבנו על ההכנסה הזו חוו פגיעה בשורה התחתונה הכללית.

מה המטרה של פינגווין 3.0?

הסברה הרווחת היא שהמטרות שנמצאות על הכוונת של גוגל כיום הם אותם אתרים "עברייניים" מהגרסאות הקודמות. והפעם המטרה להעניש אותם בחומרה רבה עוד יותר, ומכאן חשוב להבין כיצד ניתן להתכונן.

מטרה נוספת היא לגרום לאתרים לשפר את האתרים אליהם ומהם יש לינקים. אתרים חשודים, מסומנים או ירודים עלולים לערער בעיני האלגוריתם את הלגיטימיות והמעמד של האתר, ולכן חשוב להיקשר רק לאתרים איכותיים אחרים שיאירו על האתר בצורה הטובה ביותר.

אחת השיטות הנפוצות ביותר לקידום אתרים בשנים האחרונות היא הקמת אתרי בלוגים עם תוכן לא איכותי ממנו יוצאים קישורים לאתרים עסקיים. גוגל נמצאת במסע צלב נגד סוג זה של חוות תוכן, ולא תעצור עד שתעלים עד השפעתם על תוצאות החיפוש. אחת הדרכים להשיג את המטרה הזו היא על ידי הענשת אתרים הקושרים עצמם לחוות הבלוגים האלה, וכך להרתיע אחרים מלחזור על התעלול.

2015-09-08_22-31-28

איך להתכונן לעדכון?

קודם כל חשוב לבחון את התעבורה לפני ואחרי כל עדכון בעבר, וכך לדעת עם העדכונים הקודמים השפיעו על כמות הכניסות ממנועי החיפוש. מי שהושפע מפינגווין 2.0 ולא טרח לשנות את גישת הקידום שלו יכול לצפות לעונש בעדכון הקרוב.

הנה מספר פעולות שחייבים לעשות:

  • להסיר לינקים מרשתות בלוגים אורחים: חפירה ברשומות של הלינקים הנכנסים תגלה אם ישנם כאלה המגיעים מהרשתות האלה, ואם יש לכם את ההרשאות הנחוצות – להסיר אותם מיד. במקרה שלא, חשוב ליצור קשר במהירות עם מנהל האתר או הבעלים שלו, ולוודא שהם מסירים את הקישור.
  • להסיר לינקים מאתרי ספאם: תופתעו לגלות כמה אתרי ספאם שולחים לינקים לאתר שלכם, מה שעשוי לפגוע בכם אם לא תפעלו בהקדם כדי להימנע מפגיעה משמעותית על ידי גוגל. אל תהיו עדינים – הדבר הכי חשוב הוא שלא יהיה אף לא לינק אחד מאתר חשוד, גם אם זה בא על חשבון לינקים לגיטימיים, שכן הסיכון עולה בהרבה על התועלת. עדיף להיות זהירים מאשר להצטער מאוחר יותר.
  • שנו את שמות קישורי העוגן כך שלא ביטויים מדוייקים: אתרים רבים שקיימים זה שנים נושאים קישורי עוגן עם שמות זהים לתוצאות החיפוש הנפוצות ביותר.

לכן חשוב להקדים תרופה למכה. התוצאות של עונש מגוגל עלולים להימשך זמן רב ולהשפיע עמוקות על החיוניות וסיכוי ההצלחה של העסק. מדובר בשורה של פעולות שניתן לעשות דרך אנשי המקצוע הנכונים ואין לאף אחד מאיתנו זמן לבזבז.

 

 

אודות הכותב
רועי יעקובוביץ'

מומחה לשיווק דיגיטלי, חי ונושם טכנולוגיה וגאדג'טים. חובב מוסיקה, רכיבה על סוסים ו"סלאק ליין".

לחזור לבלוג >